Ik schrok me gisteren een hoedje. Na het eten ga ik even mijn mail checken en zie ik vier mails van Groupon.

 

Ik had een dure anti-aging huidbehandeling gekocht, twee keer een Splashtour in Rotterdam en een etentje en bowlen voor 4 personen. Totale schade € 200,-.

 

Wat was er nu gebeurd? Ik had mijn telefoon onvergrendeld in mijn broekzak zitten. Ik was al ingelogd bij Groupon en mijn creditcard zit gekoppeld dus mijn broekzak had al die aankopen gedaan. Schrikken natuurlijk! Ik snel op zoek of ik de Groupons kon annuleren. Gelukkig kon dat.

Geleerd van dit verhaal; Het is weliswaar handig ingelogd te zijn en je creditcard gekoppeld te hebben, maar ook gevaarlijk. Wanneer iemand anders mijn telefoon in handen krijgt kan die daar ook misbruik van maken. Nu was het gelukkig redelijk makkelijk op te lossen.

Ook omdat ik er snel achter kwam. Het is dus ook belangrijk regelmatig je email, post en afschrijvingen te checken. Plan hiervoor een vast moment per week in. Het hoeft maar 5 minuten te kosten om even je afschrijvingen door te lopen.

Maak je post open wanneer het binnen komt en laat het niet in dichte envelop zitten.

 

Zie je iets wat je niet vertrouwd? Ga gelijk op onderzoek uit.

Je zult niet de eerste persoon zijn die na een jaar (of langer) er achter komt dat je dubbel verzekerd bent. Of de krant van een ander betaalt. Dan ben je veel verder van huis. Een bedrijf wil je meestal wel helpen, maar betalen vaak maar een maximale periode teveel betaalde premie of abonnementsgeld terug. Wellicht betaal je al twee jaar teveel en krijg je maar een half jaar terug. Toch zonde.

Aankopen via je telefoon in de app store of play store zijn ook berucht. Kinderen die meer dan € 1000,- in een spelletje hebben uitgegeven zijn geen uitzondering. Zie dan nog maar eens je geld terug te krijgen.

Wees dus alert en kijk uit waar je je creditcard (of andere betaalmogelijkheid) aan koppelt.

Heb jij wel eens “per ongeluk” wat gekocht?

Pin It on Pinterest

Share This