Klagen is een hele makkelijke manier om geld te verdienen. Nou ja, ik vind het eigenlijk helemaal niet zo makkelijk, maar het levert zeker wel geld op.
Ik voel me vaak ongemakkelijk wanneer ik klaag.
De enige reden dat ik het doe is uit rechtvaardigheidsgevoel en principe. Als ik iets koop wat niet voldoet vind ik gewoon dat ik recht heb op mijn geld terug. Daarnaast; als je al die kleine bedragen optelt…
Een paar voorbeelden.
Vervallen korting
Ik bestelde laatste een bult nieuwe kleding bij Bon Prix. Ze hadden een aanbieding 15% korting op het duurste artikel. Zoals altijd ging meer dan de helft van de kleding retour, daarbij ook het duurste artikel. Controlfreak die ik ben checkte ik het bedrag dat ik terug gestort kreeg. Daar zat een verschil in van bijna € 6,-. Ik had al gauw door dat dat die 15% korting op het duurste artikel was.
Ik mailde, zal wel een foutje zijn, maar kreeg tot mijn verbazing het antwoord dat de korting verviel omdat ik het duurste artikel had terug gestuurd. Nu brak mijn klomp. Dat duurste artikel was totaal anders geweest als op het plaatje stond en ik had alsnog veel gekocht. Ik besloot nog een mail terug te sturen. Dat is dat niet vond kloppen. In de reactie stond dat ik toch mijn € 6,- terug kreeg.
Het ging me niet om die € 6,- maar om het principe. Mij lokken met een aanbieding en die dan stiekem laten vervallen.
Kapot geleverd
Laatst heb je in een blog kunnen lezen dat ik een jas in China heb gekocht. Via Ali Express. De blog vind je hier. Ik heb er een tijd op moeten wachten, maar na 4 weken was mijn jas er. Deze had te korte mouwen, stom, zelf niet die maten gecheckt. Belangrijker nog, de rits bleek onmiddellijk kapot.
Nu heeft Ali Expres een goede klantenservice dus ik diende een klacht in. En ik kreeg € 20,- van de € 25,- terug. Daarna liet ik voor € 10,- de rits maken en zette mijn moeder de boorden van mijn oude jas op de nieuwe. Ik ben nu superblij met mijn jas van € 15,- in totaal.
Hoe nou corrigeren?
Slank kun je mij niet noemen. Dus toen ik laatst voor 200 man op het podium moest staan voelde ik me toch wat onzeker. De Zeeman had net op dat moment corrigerende broekjes in de aanbieding. Die kocht ik. Die bleek helemaal niet te corrigeren, sterker nog, het ging er heel raar uit zien en zat oncomfortabel. Terugbrengen dus. Natuurlijk kon ik de bon nergens meer vinden. Ik twijfelde even, want verwachtte gezeur, maar ging uiteindelijk toch. Zonde om € 7,- in de kast te laten verpieteren.
Volgens de medewerker van de Zeeman kon ik niet ruilen zonder bon. Dat klopt niet. Het is namelijk wettelijk geregeld dat je ook je aankoop kunt bewijzen met de afschrijving van je rekening. En ik had gepind. Deze medewerker gaf aan dat dat bij de Zeeman niet kon. Ik keek haar een beetje glazig aan. Sinds wanneer gaat het beleid van een bedrijf boven de wet? Ik vroeg het haar ook gewoon. Ik kreeg een antwoord in de trant van, ja maar de Zeeman.
Toch had ze wel door dat ik daar geen genoegen mee nam. Ze vroeg of ik erop stond dat ik mijn geld terug kreeg. Uh, ja. Waarom denk je dat ik hier sta? Toen kreeg ik alsnog mijn geld terug terwijl ze een zuur gezicht trok…..
Tv kijken na de dood
Mijn oma overleed 17 april 2016. De 18e hing ik aan de telefoon om al haar zaken op te zeggen. Zo ook Ziggo. Zij gaven al aan dat de incasso aan het einde van de maand nog wel ging plaats vinden. Dat konden ze niet meer stoppen. Begrijpelijk. Maar de incasso lukte niet want de bank blokkeert de rekening als iemand overlijd. Uiteindelijk kregen we een eindafrekening. Daar snapte ik niets van. Daarop stonden € 25,- incassokosten en € 30,- voor het abonnement van 1 mei tot 1 juni.
Ik bellen. Ik werd netjes te woord gestaan, ik snapte zijn uitleg niet. Mijn oma was al half april overleden, dat was gelijk gemeld, hoezo moest ze nog voor mei abonnement betalen? En hoezo incassokosten? Jullie kunnen de incasso niet stoppen, de bank blokkeert de rekening en dan moeten wij incassokosten betalen?
Uiteindelijk heeft de medewerker de rekening van € 55,- maar kwijtgescholden. Volgens mij snapte hij zijn eigen uitleg ook niet meer.
Toch vraag ik me af waarom klagen altijd zo moeilijk moet.
Ali Express stortte zonder moeite mijn geld terug, maar de anderen deden toch echt eerst moeilijk. Je moet wel echt doorzetten wil je je recht halen. Ik voel me dan vaak een vervelend persoon.
Ik doe het toch omdat ik er recht op heb en ik hoop dat die bedrijven er wat van leren. Niet om die paar euro die het oplevert. Al ga ik nu echt niet voor de tweede keer terug naar de Douglas met die dure lipstick die voor de 2e keer is afgebroken. Ik kreeg de vorige keer al zo’n preek. Blijkbaar kun je dure lipsticks niet meenemen in je handtas. Gelukkig die van de HEMA wel. Ook nog een stuk goedkoper.
Nu gaat het nog maar over kleine bedragen maar ik zal binnenkort de grotere bedragen met jullie delen. Maar wie het kleine niet eert…. Begin hier dus maar eerst mee.
Recente reacties