Eerder schreef ik ook een blog “Geld verdienen met klagen”. (Lees hem hier) Dat ging toen om kleine bedragen tot ongeveer een tientje. Dat lijkt misschien weinig, maar wanneer je elke week € 10,- laat liggen is dat over een jaar € 520,-. Leuk bedragje toch?
Wees je bewust van deze kleine bedragen want daar is vaak de meeste winst te behalen.
Maar je kunt veel meer geld verdienen met klagen. Wel honderden euro’s per keer!
Laat ik beginnen bij een voorbeeld wat mij € 56,- opleverde.
Ik bracht mijn zoontje naar opa en oma. De laatste paar meter kan ik ineens niet meer sturen! Doodeng! Gelukkig reed ik al heel langzaam en kon ik de auto parkeren. Er brandde een storingslampje. Dat bleek het storingslampje van de stuurbekrachtiging. Auto naar de garage.
Die konden niet vinden wat het was, het probleem was na het herstarten ook weg en ik kon de auto weer ophalen. Ik kreeg daarbij ook een factuur van € 56,- gepresenteerd.
Nu had ik destijds 4 jaar garantie gekregen en dit was nu precies iets waarvan ik vond dat het onder de garantie viel. Dus ik vragen. Volgens hun systeem had ik maar 2 jaar garantie, maar dat gingen ze uitzoeken. De volgende dag werd ik gebeld dat ik inderdaad 4 jaar garantie had en ik € 0,- hoefde te betalen.
Maar ik heb met klagen ook wel € 1000,- verdiend.
Reizen deden we veel. Zo ook een mooie rondreis door Thailand. Op de terugreis ging het mis. We zaten al lang en breed in het vliegtuig, maar vertrokken maar niet….. Er bleek een technische storing. Toen de storing opgelost was, mocht de crew niet meer vliegen…. Dus we werden naar een hotel gebracht en vlogen de volgende ochtend. Twintig uur vertraging.
Nu heb je dan recht op een vergoeding. € 600,- per persoon in dit geval. Ik diende via EU claim een klacht in. Die hebben het tot de Duitse rechter gebracht (we vlogen met Air Berlin) en toen kregen we toch ons geld terug. Dat na eerdere weigeringen.
De aanhouder wint….
€ 200,-, €400,-, € 800,- zijn andere bedragen die ik heb “verdiend” met klagen. Deze bedragen kwamen allemaal van de rechtsbijstandverzekering. Die alleen daardoor zijn premie al dik heeft terug verdiend. Ik kreeg € 400,- nadat ik mijn gloednieuwe Samsung toestel al voor de derde keer terug moest sturen omdat hij het niet deed. € 200,- kregen we als vergoeding voor de kosten van het herstellen van een fout in het uitlaatsysteem van onze 1,5 jaar oude auto. De garage wilde maar de helft vergoeden.
We kregen € 800,- toen de scooter die we gekocht hadden het na een jaar begaf en eigenlijk gewoon total loss was. De winkel wilde maar een hele kleine vergoeding geven.
Het is niet zo dat we de rechtsbijstand bellen voor een vergoeding. We bellen om te vragen wat te doen en hebben dus al een paar keer meegemaakt dat ze de “schade” dan maar afkopen in plaats van met de verkoper in discussie te gaan. Aan de ene kant prima aangezien wij schadeloos worden gesteld. Maar aan de andere kant baal ik er van. Want zo komt de winkel er makkelijk vanaf.
Overigens bepaal je zelf wat je met een schadevergoeding doet. Ik hoefde niet weer € 400,- aan een telefoon te besteden. Heb ik ook niet gedaan.
Ga er niet klakkeloos vanuit dat je ergens geen recht op heb. Zoek het uit. Waar hebben we anders Google voor?
Ik heb al vaker meegemaakt dat iets tegen mijn verwachting wel door een verzekering vergoed wordt of dat het blijkt dat je gewoon ergens recht op hebt.
Recente reacties