Ik las laatst een verhaal over een sieradenwinkeltje in een toeristenplaats in Amerika. Al het hele seizoen wilde 1 serie sieraden niet verkopen. De verkoper had al van alles geprobeerd, maar niemand kocht de sieraden. Aan het einde van het seizoen gaf ze een medewerker de opdracht de sieraden dan maar voor ½ van de prijs te verkopen. De medewerker las dit verkeerd en maakte de sieraden een keer zo duur. Geen € 10,- voor de oorbellen maar € 20,-.

 

Diezelfde dag was de hele, eerder onverkoopbare, collectie voor het dubbele van de originele prijs verkocht. Gek? Nee, eigenlijk niet.

 

Wij mensen bepalen de waarde van een product vaak maar door 1 factor; De prijs.

Wanneer iets goedkoop is zal het ook wel slechte kwaliteit zijn. Wanneer iets duur is, is het onmiddellijk goede kwaliteit. Veel verkopers, maar ook A-merken maken hier graag gebruik van.

Je kent vast wel de slogan; Miele, er is geen betere. Dit hoor je al je hele leven en ga je ook geloven. Er is ook geen duurdere trouwens. Is er dan inderdaad geen betere? Die is er wel. In veel testen van de Consumentenbond komt een ander merk als beste uit de test. Vaak tegen een veel lagere prijs als de hoofdprijs die je voor een Miele betaalt.

Ditzelfde geld voor voeding.

Een “echte” Magnum blijkt helemaal niet zo lekker als de “nep” Magnum.

Uit een blinde test bij de Consumentenbond komen meerdere huismerken beter uit de test. Ze zijn ook nog eens stukken goedkoper. Sterker nog, ik ben betreft voeding bijna geen enkele test tegen gekomen waarbij het A-merk er als beste uit komt.

De prijs is niet de enige factor die de waarde van iets bepaald. Ikzelf ben heel erg van de prijs- kwaliteit verhouding. De Consumentenbond noemt dat de beste koop. Vaak een iets lager cijfer dan de beste uit de test maar wel veel goedkoper. Ook kijk ik naar wat ik nodig heb. Prachtig zo’n wasmachine waar je tijdens de was extra was bij in kunt gooien, maar ik heb dat nog nooit gemist. Ik ga er dus ook geen extra geld voor uitgeven.

Wist je dat tv’s van het jaar ervoor vaak 20-40% in prijs dalen op het moment dat de nieuwe collectie in de winkel moet komen? En dat het regelmatig voorkomt dat de “oude” tv’s beter uit de test komen dan de “nieuwe”?

Duur = goed is vooral ook een overtuiging.

Wellicht heb je meerdere keren een miskoop gehad, waren je ouders hier al van overtuigd of leeft deze overtuiging in jouw sociale omgeving.

Je weet het hé. Bij elke overtuiging geld dat je ook kunt beslissen dat het tegenovergestelde waar is.

Ik heb bijvoorbeeld recentelijk het tegenovergestelde meegemaakt. Ik verwende mijzelf eens met een dure lipstick, van Clinique bij de Douglas. Inmiddels is de lipstick al twee keer afgebroken terwijl ik echt niet iets anders als anders doe. Volgende keer toch maar gewoon weer een HEMA lipstick.

Hoe zit dat bij jou? Vind jij dat duur gelijk staat aan goed?

Pin It on Pinterest

Share This